Czym jest, a czym nie jest trening mentalny?

 In Rozwój osobisty

Wszystko zaczyna się w głowie. Pojawia się myśl, za nią działanie i realizacja. Myśl jest początkiem wszystkiego, bo jeśli  coś nie zaistnieje w naszej głowie, możemy być pewni, że nigdy nie zaistnieje w rzeczywistości.

I tutaj zaczyna się trening mentalny, trening naszego umysłu, to tu powstają myśli.

Rok 1983, Australia, start biegu wytrzymałościowego o długości 875 kilometrów, z Sydney do Melbourne. Ten ultrabieg trwa 6 do 7 dni.

Na starcie pojawia się 61-letni Cliff Young ubrany w kombinezon robotniczy i kalosze. Staje do biegu wraz ze 150 profesjonalnymi biegaczami poniżej trzydziestki i niespiesznie rozpoczyna swój trucht, pozwalając się wyprzedzić całej grupie. Towarzyszy temu zdziwienie, niedowierzanie, może nawet ironia czy szyderstwo. Nikt, absolutnie nikt, nie daje mu szans na dotrwanie do półmetku, nie mówiąc o dotrwaniu do końca wyścigu. Mija 5 dni 15 godzin i 4 minuty, kiedy Cliff Young dobiega do mety jako pierwszy. Jest niedowierzanie. Jak to się mogło stać, że 61-letni farmer dobiegł do mety, wyprzedzając profesjonalnych biegaczy, a do tego ustanowił nowy rekord, pobijając poprzedni aż o 9 godzin!?

Cliff Young wychował się na 800-hektarowej farmie, gdzie hodował 2000 owiec. Biegał, odkąd skończył 4 lata, zaganiając owce, gdy nadciągała burza. Czasami to zaganianie trwało 2, a czasami 3 dni bez przerwy.

Cliff Young pomyślał, że skoro potrafi biegać przez 3 dni, to 2 dni dłużej nie zrobi mu różnicy. Jak pomyślał, tak zrobił. Biegł 5 dni 15 godzin i 4 minuty bez przerwy i dzięki temu wygrał. W odróżnieniu od profesjonalnych biegaczy nie wiedział, że aby ukończyć bieg, trzeba się zregenerować i spać minimum 6 godzin każdej nocy. Wiedział natomiast, że może biec tak długo, jak trzeba, gdyż jego ciało było do tego przygotowane przez lata ciężkiej pracy. Cliffa Younga wyróżniała także  nieugięta wiara, silna wola i determinacja. Jego umysł również był doskonale przygotowany  do 5-dniowego biegu. To przecież tylko o 2 dni dłużej niż zwykle. Da się zrobić!

Okazuje się, że możemy tyle, ile myślimy, że jest możliwe.

A Ty, co jeszcze potrafisz, a o czym nie wiesz? Gdzie są granice Twoich możliwości?

Na to pytanie pomoże odpowiedzieć Ci trening mentalny.

Czym zatem jest trening mentalny?

Trening mentalny to forma pracy rozwojowej, która jest skupiona na indywidualnym rozwoju jednostki lub organizacji. Trener mentalny korzysta z najbardziej skutecznych narzędzi z zakresu coachingu, mentoringu, pracuje w oparciu o wiedzę z obszaru neuronauki, psychologii, socjologii. Dzięki takiemu połączeniu, szybko i skutecznie podnosi jakość życia, pracy, pomaga skutecznie realizować cele i wykorzystywać potencjał, który mamy w sobie.

W czym może pomóc Ci trening mentalny?

Początkowo trening mentalny wykorzystywany był głównie w sporcie. Zdaniem Darii Abramowicz, psychologa sportowego: „Badania nad olimpijczykami wskazują, że ci, którzy odnoszą największe sukcesy spędzają przeciętnie więcej czasu na treningu mentalnym niż olimpijczycy, którzy odnoszą sukcesy rzadziej”.

Jak się okazuje, trening mentalny sprawdza się równie dobrze w sporcie, co w biznesie oraz życiu rodzinnym. Jeśli marzysz o tworzeniu nowych rzeczy – przewadze nad konkurencją, głębszą motywacją, osiąganiem wspaniałych, mistrzowskich rezultatów czy spokojem wewnętrznym, równowagą życiową i osiągnięciem pełni potencjału – to trening mentalny z całą pewnością jest dla Ciebie.

Zadaniem trenera mentalnego jest pomóc Ci wykorzystać Twój potencjał i pojawiające się możliwości, pracując nad Twoją mentalnością. W biznesie, podobnie jak w sporcie,  o nowym kontrakcie decydują niuanse. A wygrywa ten, kto jest silniejszy psychicznie, którego umysł wspiera w działaniu przy jednoczesnym spokoju wewnętrznym. Wtedy osiągamy swoje cele, swoje maksimum, a nawet stan flow.

No tak, ale po co trening mentalny skoro jest tyle innych form pracy nad rozwojem osobistym, które oferują osiąganie celów, poszerzanie kompetencji, m.in. coaching czy mentoring. Czy to nie to samo?

Odpowiedzmy zatem na pytanie – czym nie jest trening mentalny.

Trening mentalny nie jest coachingiem.

Trening mentalny podobnie jak coaching zakłada, że wszystko co jest nam potrzebne, mamy w sobie. Podobnie jak coaching pozwala nam odkrywać zasoby i wykorzystywać je bardziej efektywnie. Dużo narzędzi coachingowych jest wykorzystywanych w treningu mentalnym, ponieważ są one po prostu dobre i skuteczne. Odpowiedzialność za proces treningu mentalnego leży również po stronie klienta i jego działania. Klient i jego potrzeby są esencją procesu i aby skutecznie pomagać, potrzebne jest zaangażowanie po obydwu stronach.

Tym, co zdecydowanie wyróżnia trening mentalny od procesu coachingowego, jest możliwość szerszej pracy i dzielenia się swoją wiedzą z klientem na poziomie kształtowania nawyków mentalnych. W coachingu pracujemy głównie pytaniami lub opowieściami, możemy używać afirmacji i wizualizacji. Z założenia coach nie musi być ekspertem. W treningu mentalnym również dużo pracujemy pytaniami, używamy modeli SMART czy GROW, badamy potrzeby klienta, określamy cele i priorytety. Oprócz tego możemy dzielić się naszą wiedzą w odniesieniu do klienta i jego podejścia mentalnego, na przykład zmiany nawyków czy metod pogłębiania koncentracji. Takie podejście znacznie ułatwia proces i skutecznie go przyspiesza. Dlatego nie musi on trwać, jak zalecane w przypadku coachingu, pół roku i jest bardziej elastyczny.

Trening mentalny to nie mentoring.

Mentoring polega na opiece podczas rozwijania kompetencji, realizacji ścieżki zawodowej. W odróżnieniu od treningu mentalnego trwa znacznie dłużej (od roku do trzech lat). „Polega na długoterminowej relacji z osobą o zdecydowanie większym bagażu doświadczeń i wiedzy, która wspiera w rozwoju osobę o mniejszym doświadczeniu bądź krótszym stażu pracy. Mentoring może przybierać postać zarówno nieformalnej relacji, jak i sformalizowanego programu”.

Z definicji samego mentoringu jasno wynika, że: po pierwsze, proces jest zdecydowanie dłuższy; po drugie, z założenia odnosi się  głównie do pracy zawodowej. Jestem przekonana, że dobry mentor wykorzystuje trening mentalny do zmiany nastawienia czy nawyków swojego podopiecznego.

Co zatem wyróżnia trening mentalny na tle innych metod?

Wyjątkowość treningu mentalnego polega na tym, że łączy on w sobie kilka metod pracy rozwojowej, m.in. coachingu, mentoringu, bazuje na najnowszych badaniach naukowych z takich dziedzin, jak psychologia, neuronauka czy socjologia.

Przede wszystkim trening mentalny to trening naszego umysłu, który prowadzi do zmiany mentalności, naszego nastawienia oraz nawyków w taki sposób, by  poprawić jakość życia na każdym poziomie: emocjonalnym, finansowym, rodzinnym.

Bo wszystko zaczyna się w głowie.

Ty też zacznij od głowy.

Zacznij biec swoim własnym tempem. Teraz!

Definicja opracowana na podstawie:

https://mfiles.pl/pl/index.php/Mentoring

http://parkpsychologii.pl/trening-mentalny-w-sporcie/